Je ve vašem textu hodně zbytečné vaty?

blog bwolf

Je ve vašem textu hodně zbytečné vaty?

Každý člověk se potýká s nutností psát texty: informační, reklamní a další. Všichni komunikujeme s ostatními lidmi, získáváme a předáváme informace, píšeme PR články…

Texty v podnikání jsou obzvláště důležité. Je důležité nezaměňovat styl psaní vědeckého článku nebo diplomové práce s reklamním textem, jehož účel je zásadně odlišný.

Jak napsat reklamní text a co z něj odstranit?

Rozebereme pár důležitých momentů.

1. Je třeba stanovit cíle reklamního textu: prodat zboží, sdělit informace o nové značce, zvýšit důvěru zákazníků, informovat o dalších bonusech, o blížící se soutěži. Jasným cílem bude určit tón a styl vaší zprávy a hlavní informace, které je třeba sdělit.

2. V reklamním textu by neměla být bezobsažná “vata”. Ta jen ukáže čtenáři, že chcete zakrýt své slabé stránky a zatemnit jeho mozek. Po napsání odstraňte z textu všechny zbytečné fráze, které nijak nepřispívají k jeho obsahu.

3. Publikujte jen pravdu. Nepřikrášlujte, nelžete, neslibujte, co nemůžete splnit. Jakékoli nepravdy v textu jen odvedou čtenáře od vaší společnosti pryč.

4. Starejte se o čtenáře, o jeho pocity a čas. Když píšete, nemyslete na sebe, zamyslete se nad klientem: pochopí text, neurazí ho atd?

5. Nedávejte příklady osobně se vztahující přímo ke čtenáři. Například: “pokud váš blízký zemřel při autonehodě, pak potřebujete psychologickou pomoc našeho centra.” Nikdo ze čtenářů si nebude chtít tuto situaci promítnout přímo na sebe a pravděpodobně přestane dál číst.

6. Odstraňte z textu složité věty a nepochopitelné termíny. Vysvětlete složité věci jednoduchým jazykem. Nikdo si nebude myslet, že jste hloupí, pokud nebudete používat příliš odborná slova a výrazy. Vaším cílem není překonat čtenáře v chytrosti a cizích slovech. Vraťte se k prvnímu bodu.

7. Uveďte zajímavé příklady, které pomohou čtenáři pochopit, kdo jste, co děláte a proč vaše společnost stojí za pozornost.

8. Rozdělte text do odstavců. Krásný návrh článku umožní čtenáři snadno identifikovat nejdůležitější body a neunaví ho při čtení reklamního textu.

9. Věnujte velkou pozornost nadpisu článku. Titulek by měl zobrazit podstatu článku, ale přimět čtenáře, aby se podíval i dál do textu.

10. Odpovězte na otázku: “vyhovuje váš text pouze vaší společnosti nebo je možné popsat většinu společností na trhu tím, že změníte jen pár slov?” Tisíckrát omleté ráze typu “individuální přístup”, „přátelský tým”, “přátelská atmosféra”, “kvalitní služby” – to jsou jen prázdné šablony, které čtenáře nijak neosloví a neukážou vaši jedinečnost.